Nyheder

Astma-Allergi Danmark sender input til Sundhedsstrukturkommissionens rapport

Foreningen kommer med en række anbefalinger i et høringssvar, der skal gøre det lettere og mere trygt at have en overfølsomhedssygdom i Danmark.

Publiceret 27/08 2024

Ca. 5 min. læsning

Del artikel

Christiansborg
Foto: Shutterstock

Astma-Allergi Danmark har udformet et høringssvar til sundhedsstrukturkommissionen, der kommer med anbefalinger til fremtidens sundhedsvæsen.

For foreningen har det været vigtigt at fokusere på at kapaciteten og fordelingen af behandlere i hele Danmark, så vi kommer den geografiske ulighed til livs.

At få flere specialister inden for astma- og allergiområdet. At få udviklet kvalitetsstandarder, så behandlingen er ens for alle patienter, uanset hvor man bor.

At få sikret et sammenhængende digitalt system, så patientinformationer kan tilgås på tværs af sektorer og behandlingssteder.  

Det skal i det hele taget været lettere og mere trygt at have en overfølsomhedssygdom i Danmark. Astma-Allergi Danmark kommer til at følge og bidrage til den kommende proces, der kan for stor betydning for vores medlemmer og landets mange borgere med astma og allergi.

Du kan læse hele høringssvaret her:

Høringssvar fra Astma-Allergi Danmark til høring af Sundhedsstrukturkommissionens rapport

Astma-Allergi Danmark vil gerne indledningsvist bemærke, at Sundhedsstrukturkommissionens rapport er et grundigt stykke arbejde og et ambitiøst bud på fremtidens sundhedsvæsen. Særligt er de 6 tværgående anbefalinger helt afgørende for at løfte sundhedsvæsenet.

Astma-Allergi Danmark noterer særligt, at det er vigtigt, at rapporten adresserer kapacitetsudfordringer, manglende sammenhæng i behandlingen og geografisk ulighed. Mennesker med overfølsomhedssygdomme, herunder astma, allergi, høfeber og eksem oplever i høj grad, at der er stor geografisk ulighed i adgangen til speciallæger. Der er mangel på speciallæger med viden indenfor allergologi, og vidensniveauet i almen praksis er mange steder ikke tilstrækkeligt.

Mange venter derfor længe på at komme til speciallæge, og nogle viderehenvises slet ikke. Derudover er allergicentre helt fraværende i to af landets fem regioner. Vi har desuden en række uddybende bemærkninger til de konkrete anbefalinger, som er beskrevet nedenfor.

Ad anbefaling 1: Kapacitetsudvidelse og ændret organisering af det almenmedicinske tilbud

Langt de fleste mennesker med mild til moderat overfølsomhedssygdom som fx astma, høfeber og eksem, er hjemhørende i almen praksis. Derfor er det afgørende for denne patientgruppe, at almen praksis har opdateret viden og interesse for overfølsomhedsområdet. En kapacitetsudvidelse som beskrevet er positiv – og bør indeholde en styrket indsats på uddannelse og kompetencer i almen praksis indenfor allergi og overfølsomhedssygdomme.

Dansk Selskab for Allergologi bør inddrages i drøftelser omkring tilbuddet.
Det skal desuden sikres, at almen praksis får det nødvendige udstyr til håndtering af allergi og overfølsomhedssygdomme for eksempel astma, hvor udstyr til lungefunktionsmåling skal være til rådighed.
Hvis de praktiserende læger skal løfte en endnu større opgave, er det vigtigt også at holde fokus på en let og hurtig adgang til de praktiserende læger.

I dag er det allerede visse steder svært at få en hurtig tid hos sin praktiserende læger til alt det, der ikke er meget akut, men som giver sygdom samt nedsat livskvalitet og svære begrænsninger i hverdagen.
Endelig er det afgørende, at de praktiserende læger har fokus på tidlig opsporing, diagnose og dermed korrekt behandling efter guidelines fremfor symptombehandling.

Der skal være klare anbefalinger og retningslinjer for, hvilke symptomer og manglende sygdomskontrol som skal udløse tilbud om videre undersøgelser og behandling i speciallægeregi hos enten privatpraktiserende speciallæger eller i hospitalsregi for eksempel som mere standardiserede forløb – for at sikre en ens henvisningspraksis og mindske uligheden i behandlingen.

Vi oplever i Astma-Allergi Danmark, at mange går længe med symptomer og ikke er velbehandlede og samtidigt har svært ved at blive viderehenvist fra praktiserende læge til speciallæge. Det medfører forværring af sygdom, dårligere livskvalitet og flere sygedage.

Ad anbefaling 2: Ny organisering af digitalisering og data


Det er væsentligt, at informationer deles gennem et samlet og ens digitalt system, når det drejer sig om mennesker med flere overfølsomhedssygdomme, så alle informationer når en samlet enhed fx almen praksis.
Et sundhedsvæsen med et fælles digitalt system giver sammenhæng i behandlingen for den store patientgruppe med overfølsomhedssygdomme.

Videndeling på tværs i sundhedsvæsenet skal styrke udredning og behandling for mennesker med allergi og overfølsomhedssygdomme. Det er en vigtig prioritet, at der også er gode muligheder for, at patienterne digitalt kan følge med i egen sygdom på tværs af sundhedsvæsnet. Digitale løsninger kan i tyndt befolkede områder også være med til at understøtte en mindsket geografisk ulighed i sundhed.

Ad anbefaling 3: Tilpasset fordeling af ressourcer i sundhedsvæsnet (via en national sundhedsplan)

Astma-Allergi Danmark finder det vigtigt og væsentligt, at en national sundhedsplan skal bidrage til en klar opgavefordeling og tydelige krav og forventninger til sundhedsvæsenets aktører, og styrket kvalitet i sundhedstilbud på tværs af det samlede sundhedsvæsen.

Der bør i dette arbejde også sættes tydelige krav og forventninger til videns- og kvalitetsniveauet for behandling af overfølsomhedssygdomme i almen praksis – og arbejdsdelingen mellem sundhedstilbuddene, så patienterne tydeligt ved, hvad de kan forvente.
Kvalitetsstandarder på tværs af sektorer kan endvidere styrke behandlingen af vores målgruppe.
En bedre geografisk fordeling af ressourcer og sundhedsfagligt personale for at imødegå geografisk og social ulighed i sundhed vil styrke mennesker med allergi og overfølsomhedssygdommes adgang til relevant sundhedsfagligt personale.

Der er i dag stor geografisk ulighed i adgangen til speciallæger indenfor allergologi og dermed stor uensartethed i udredning og behandling.
Styringen af den lægelige specialistuddannelse i allergologi skal styrkes – og bør også have fokus på at sikre, at der uddannes nok faguddannede læger indenfor allergologi, da en del ulighed i behandlingen i dag skyldes mangel på læger med særlig viden om allergi.
Specialet i allergologi blev nedlagt for 20 år siden og er blevet erstattet af en fagområdeuddannelse i allergologi. Der er, på grund af manglende implementering og økonomi, meget få, der har fået denne uddannelse. Samtidig er de fleste af de speciallægeuddannede allergologer gået eller er på vej på pension, hvorfor der er et stort videnstab indenfor området.

Flere fagområdeuddannede indenfor allergologi er således en forudsætning for at kunne løfte allergi og overfølsomhedssygdomme som folkesygdom, der berører omkring 1,5 millioner danskere – og sikre vidensniveauet både i almen praksis, i speciallægepraksis og på hospitalerne.

Ad anbefaling 4: Ændringer af organiseringen og samarbejdet på psykiatriområdet

Astma-Allergi Danmark støtter op om en integration af psykiatrien og somatikken. Som det fremgår af rapporten, har mennesker med psykiske lidelser sammenlignet med resten af befolkningen gennemsnitligt en markant øget forekomst af sygdomme som for eksempel astma og allergi. Disse håndteres bedst ved et tæt samarbejde mellem somatik og psykiatri. Omvendt oplever vi, at det også er vigtigt at sætte mere fokus på de psykiske aspekter af kronisk sygdom.

Alvorlige sygdomme som for eksempel astma, fødevareallergi og anafylaksi medfører ofte psykiske udfordringer, herunder angst og depression. Derudover oplever vi, at der ikke i tilstrækkelig grad bliver taget hånd om disse overfølsomhedssygdomme for eksempel under en psykiatrisk indlæggelse, hvor for eksempel astma forværring ikke behandles eller alvorlig fødevareallergi ikke håndteres i situationen eller under hele indlæggelsen.

Ad anbefaling 5: Tilpasning af de organisatoriske rammer for de praktiserende speciallæger

Som beskrevet ovenfor er der mangel på speciallæger med viden indenfor allergologi. Det er afgørende, at kapaciteten af privatpraktiserende speciallæger i allergologi skal styrkes.
Den geografiske fordeling skal sikre, at der ikke er store landsdele, som tilfældet er i dag, hvor der ingen privat praktiserende speciallæger er. Speciallægetilbuddet bør eksistere i alle regioner til både børn og voksne og med den allergologiske kompetence.

Ad anbefaling 6: Implementering af reformer af sundhedsvæsnet (nationalt reformsekretariat og national implementeringsplan)

Allergi og overfølsomhedssygdomme er komplekse sygdomme, hvor det ofte er påkrævet, at flere specialer samarbejder. Derfor er allergicenterfunktionen væsentlig for at sikre et højtspecialiseret niveau til de sværest ramte samt til at styrke uddannelseskapaciteten.
Et reformsekretariat, der føler og understøtter en god implementering, er derfor væsentlig for mennesker med allergi og overfølsomhedssygdomme. Koordinering og vidensdeling på tværs af det samlede sundhedsvæsen er afgørende og bør indgå i reformsekretariatet.


Afslutningsvis noterer Astma-Allergi Danmark, at forebyggelsesdagsordenen er helt fraværende i rapporten. Fokus på forebyggelse, primær såvel som sekundær forebyggelse, er også afgørende for at løfte fremtidens sundhedsvæsen, og undgå at flere får behov for sundhedsvæsnet.

Anne Holm Hansen Direktør Astma-Allergi Danmark

Bliv en del af fællesskabet

Meld dig ind i Astma-Allergi Danmark